تأثیر فولات در دوران بارداری بر کاهش خطر پرفشاری خون نوزادان

8 مارس 2017- چنانچه سطح فولات مادران در دوران بارداری بالا باشد، احتمال بالا بودن فشار خون در نوزادان متولد شده از مادران دارای فاکتورهای خطر بیماریهای قلبی متابولیکی، کمتر است.

از اواخر دهه‌ی 80، شیوع فشارخون بالا در دوران کودکی در ایالات متحده‌ی آمریکا بویژه درمیان آمریکائیان آفریقایی تبار افزایش یافته است. از دیدگاه دوره ی زندگی، فشارخون بالا در دوران کودکی می‌تواند پیش بینی کننده‌ی فشارخون بالا در مراحل بعدی زندگی باشد و افرادی با فشارخون بالا در معرض خطرات بیشتری برای ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی، بیماریهای متابولیکی، کلیوی و سکته‌ی مغزی هستند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که فاکتورهای خطر قلبی متابولیکی در مادر در حین بارداری- از جمله اختلالات فشارخون، دیابت و چاقی – با فشارخون بالاتر فرزندان در ارتباط است. نتایج این مطالعه در مجله‌ی Hypertension منتشر شد.

از آنجائیکه کنترل فشارخون و بیماریهای قلبی متابولیکی در افراد بالغ مشکل و بسیار پرهزینه است، شناسایی فاکتورهای خطر در مراحل  اولیه‌ی زندگی برای پیشگیری از فشارخون بالا می‌تواند بسیار مهم و برای سلامت عمومی مقرون به صرفه باشد.

شواهد رو به رشد نشان می‌دهد که تغذیه مادر در دوران بارداری از طریق تأثیر بر محیط زیست داخل رحمی جنین می‌تواند بر سلامت قلبی متابولیکی فرزندان تأثیر گذارد. فولات، که در ساخت اسیدنوکلئیک، بیان ژن و رشد سلولی دخالت دارد، بویژه بسیار مهم است.

در بزرگسالان جوان، مصرف اسید فولیک بیشتر با کاهش شیوع فشارخون بالا در مراحل بعدی زندگی همراه است. آب مرکبات طبیعی و سبزیجاتی با برگهای سبز تیره، منابع بسیارخوبی برای اسید فولیک هستند. اگرچه نقش غلظت فولات در خون مادر به تنهایی یا در ترکیب با فاکتور‌های مادری خطر قلبی متابولیکی بر فشار خون کودک تاکنون در یک مطالعه‌ی کوهورت آینده‌نگر از زمان تولد، بررسی نشده بود.

در مطالعه‌ی اخیر، محققان داده‌های مطالعه‌ی آینده‌نگر کوهورت تولد شهری در ایالات متحده، را همراه با اطلاعات افرادی از اقلیت‌های نژادی و قومی  با درآمد پایین که در معرض خطر فشارخون بالا بودند، بررسی و آنالیز کردند. آنها می‌خواستند تأثیر اسید فولیک و فاکتورهای خطر قلبی متابولیکی را بطور جداگانه و در ترکیب با هم بر روی فشارخون نوزاد پس از تولد، بررسی کنند.

 محققان از 1290 مادر و نوزاد در این مطالعه ثبت نام کردند، از میان این افراد 67.8درصد سیاه‌پوست و 19.2درصد از نژاد آسپانیایی بودند، نوزادان از زمان تولد تا سن 9 سالگی (از 2003 تا 2014) درمرکز پزشکی بوستون تحت نظارت دوره‌ای قرار گرفتند.

از میان مادران، 38.2درصد دارای یک یا چند عامل خطر کاردیومتابولیک بودند، 14.6درصد به اختلالات فشارخون مبتلا بودند، 11.1درصد به دیابت و 25.1درصد دارای چاقی پیش از حاملگی بودند.

در مجموع 28.7درصد از کودکان در سن 3 تا 9 سالگی، دارای فشارخون سیستولیک بالا بودند. کودکان دارای پرفشاری خون سیستولیک، بیشتر متعلق به مادرانی بودند که قبل از بارداری چاق بوده یا دارای اختلالات فشارخون بودند و یا به دیابت مبتلا بودند. این کودکان درهنگام تولد احتمالا دارای وزن پایین‌تری بوده و از مادرانی با سن حاملگی پایین‌تر و BMI بالاتر متولد شده بودند.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که سطوح بالاتر اسید فولیک مادر در دوران بارداری ممکن است بتواند با این ارتباطات نامطلوب بین فاکتورهای مادری خطرات قلبی متابولیکی و فشارخون بالای سیستولیک کودک، مقابله کند. اگر چه سطح اسیدفولیک مادر به تنهایی با افزایش فشارخون سیستولیک کودک ارتباط ندارد. محققان دریافتند احتمال افزایش فشارخون سیستولیک در دوره ی کودکی برای فرزندان مادرانی با فاکتورهای خطر قلبی متابولیکی که مقدار اسید فولیک آنها بالاتر است، 40 درصد کمتر از مادرانی است که هم دارای فاکتور خطر قلبی متابولیکی می باشند و هم مقدار اسید فولیک خونشان در دوره ی بارداری پایین است.

این ارتباط در آنالیزها محدود به کودکان آفریقایی تبار نمی‌شد و بوسیله‌ی سن بارداری، اندازه‌ی کودک در زمان تولد، مقدار فولات کودک پس از تولد یا درهنگام تغذیه با شیر مادر، قابل توضیح نبود.

دکتر Xiaobin Wangمحقق ارشد و مسئول این مطالعه گفت: مطالعه‌ی ما شواهد بیشتری را در مورد ریشه‌های فشارخون بالا در مراحل اولیه‌ی زندگی ارائه داده است و این احتمال را افزایش می‌دهد که ارزیابی خطر در مراحل اولیه‌ی زندگی و انجام مداخلات قبل از حاملگی و در حین بارداری می‌تواند منجر به راههای جدیدی برای پیشگیری از فشارخون  بالا و پیامدهای آن در سراسر زندگی فرد و حتی نسل‌های بعد شود.

 منبع و سایت خبر:

American Journal of Hypertension, 2017; DOI: 10.1093/ajh/hpx003

www.sciencedaily.com/releases/2017/03/170308081047.htm